Monday, May 10, 2010

Check Point Terakhir.....

Salam sume..dh hampir 3 bulan aku x karang sebarang crite@ pautan utk di isi kt blog aku nih.
Tapi kali ni aku nk story skit pasal pengalaman aku semasa aku buat latihan EPB, sbnarye aku malas la nk cite pasal kerjaya aku kt blog..entah rase nye x de pe sangat yg menarik, kang mamat teeyrap yg baca kisah kerjaya aku nih dieorg ckap poyo plak kt aku. Tapi coretan nih hanya utk kenangan dan rasa terima kasih tidak terhingga pada pihak @ geng2 yg selamatkan aku, yg hampir di ambang maut  minggu lepas.

Secara peribadi aku dh mempunyai pengalaman dlm latihan EPB nih@ lebih dikenali ex. Pasak Bumi, pengalaman yg lalu berjalan hampir mencecah 160kilometer selama 10 hari tapi berjalan mengikut masa sendiri...tidak kire jam berapa@ waktu bile korang nk sampai ke check point so tekanannye kurang cume penat tu perkara biase bagi seorang anggota tentera janji kekuatan mental saja mengatasi segala-galanye walauapepun yg terjadi itu saje..Tapi pengalaman kedua nih betul2 mencabar mental aku....episod EPB 1/2010 kali nih berlainan hanya 25kilometer diatas peta so bentuk muka bumi secara realitinye mgkin 2kali ganda dari 25kilometer bagi sesiapa yg alaminye..dalam sehari kami hanya berjln 5kilomter itu kiraan diatas peta kalau realitinye paham2la  sendiri...Disini aku malas nk crite cabaran2 yg kami tempuh sehingga hari ke4 @ hari terakhir...Pada pagi sebelum bergerak ke check point terakhir aku hanya makan bubur gandum je utk sarapan pagi kerana mengikut pengalaman yg lalu tgh hari akan berhenti makan dh akan teruskn perjlnan tp sebaliknye tidak kerana pegawai yg pandu arah jln tidak berikan arahan utk berhenti masak dan makan tgh hari hanya berhenti penat itu pun hanya buat seketika waktu sekadar minum air saje...jd berapa lama geng2 aku boleh tahan hanya dengan minum air .....dah le perjalanan terakhir mengikut diatas peta 7.5kilomter tp aku beranggapan lebih kurang 15kilomter dengan keadaaan cuaca yg amat panas sepanjang perjlnan, 5kilomter sebelum smpai air simpanan aku dh habis..hanya minta belas ihsan geng2 aku jika aku dahaga....kaki sebelah kanan aku dh mulai terasa kebas dengan perut yg sangat lapar..aku diam dn berzikir sepanjang perjlnan supaya aku dpt bertahan sampai ke chekpoint terakhir...Dah ler pegawai aku main redah stret ikut bering kompas x de nk elak langsung halangan..dlm hati jgn ckap la sumpah seranah berbakul-bakul tp sabar (mental aku masih kuat)..kebas d kaki td mula naik ke paras pinggang dan sampai ke sebelah tangan kanan mcm nk krem sebelah badan rsenye waktu tu, tp aku diam dan teruskan perjlanan jugak...ramai sahabat2 yg nk  hulurkan bantuan utk tlg bawakan pag dan senjata aku tp aku x kasi dan dgn nada yg ego aku ckap kalau aku nk mati@ tumbang biar di checkpoint terakhir..jd sahabat2 aku paham dan diamkan diri lalu teruskan perjalnan.

Bila sampai d jabatan nih cuma ada 20meter utk checkpoint terakhir aku dh berasa kebas sangat dan rasekebas td dah mula menular ke sebelah kiri badan..dr kaki kiri naik sampai ke tangan kiri...sampai je kt check point aku terus hempaskan pag dan rebahkan badan dan senjata aku masih mampu lg bual ngan sahabat aku kpl Alif dan aku ckp aku dah tahan la Alif badan rase nk krem satu badan la tiba rase kebas td dh rase sampai ke bhgian gigi dan bulu roma plak terpacak sambil tu aku sempat jamah nasi dan sup yg Alif kasi pastu aku minum plak air bandung sempat juga aku habiskan sb dh kelaparan dan panat sangat...tiba2 aku kebas menular kt mata aku  dan aku terus baring serta susah hendak bernafas waktu tulah Alif tolong bantu aku buka kan pakaian dan sahabat yg lain datang bantu serta medic...waktu tu aku dh x dpt bukakan kelopak mata tp hanya telinga  yg dpt dengar...ya Allah masa tu aku yg aku bayangkan anak dan isteri kerna aku rasa mgkin ajal aku dh sampai......

Tetapi mujur lah pegawai memerintah mengarahkan anggota medic iatu Mona supaya aku harus segera  di bawa ke hospital d sbkan keaadan aku dh semakin tenat...2 jam lepas tu aku sedar dr pengsan, bila aku sedar aku dapati 2 tiub berisi air dh d enject d kedua tangan aku, doktor bg tahu aku, aku alami hydrytion strok( kekurangan air dan nadi aku berhenti sekejap sb sesak nafas) lebih kurang mcm tulah maksudnye. Waktu aku sedar ..aku ingat aku dh ade kt alam roh tp berpantang maut sebelum ajal..so ni lah pengalaman yg x dpt aku lupa sampai bila2 dan berbanyak terima kaseh pada mereka yg selamatkan nyawa aku terima kaseh kerana hutang nyawa dpt ku balas dgn kata2 kerana ia terlalu ternilai dr segala-galanya...'selagi ada rindu, selagi ada waktu, biar beribu waktu ingin aku ketemu jua'



7 comments:

khairul said...

salam...dah lam duk tunggu n3 baru baru muncul....dahsyat sungguh pengalamn mcm tu kan???
alhamdulillah sume ok dah...next time jaga diri :)

Rona Realiti said...

pasni kena kurangkan bfoya ar... tumpu kat amal ibadat plak... jom karok...!? hehe...

khairul said...

Sempat lg ajak karoks..bila??wakakka

ghost said...

aku tiap kali buat benda nie mesti akal aku mula panjang..dulu 1997 dikenali sebagai Ex Gonzalez Lasak..Rasa bangga oo dpt habiskan...bukan senang wei..hehe

Kensi Ell Byle said...

pengalaman...hmmm

jan monavie said...

Salam..

Anonymous said...

wsalam...thanks for komen

Happy Days